Od najmłodszych lat możemy zaobserwować różnice w rozwoju dzieci. W różnym tempie przyswajają nową wiedzę i umiejętności, różnią się poziomem umiejętności językowych, czy kreatywnością, W szkole podstawowej dużo mówi się o pomocy słabym uczniom, jednak mało o wspieraniu dzieci zdolnych.
Dziecko o ponadprzeciętnych talentach nie zawsze ma ponadprzeciętne wyniki w szkole. Wynika to między innymi ze sposobu funkcjonowaniu dziecka w domu i w szkole. Czasem dzieci zdolne są nieśmiałe, lub słabo integrują się w grupie, wyczuwając swoją inność. Dotychczasowy system edukacyjny nie stwarza w pełni warunków do wszechstronnego rozwoju dzieci zdolnych. Lekcje prowadzone są zgodnie z programem i w tempie dostosowanym do „średniej krajowej”.
Jeżeli dziecko jest zdolne i wrażliwe – szybko się zniechęca do pracy, ponieważ to, co się dzieje na lekcji jest dla niego łatwe i nudne. Istotne jest też, aby celem wspomagania osób zdolnych nie było tylko maksymalizowanie ich osiągnięć szkolnych. Należy z jednej strony wspierać rozwój dziecka, a z drugiej mieć na uwadze jego zadowolenie i dobre samopoczucie.